Kulturkrock

Som nog alla vet så bor jag i London. The capital of Europe som dom gillar att kalla det. Att bo utomlands skapar ibland intressanta kulturkrockar, som igår tillexempel. 
Tjejen jag jobbar med är lite..mammig? Liksom hon ska kontrollera allt, alltid ha rätt och alltid veta bäst. Som en riktig mamma! Igår då så stor vi bakom baren och pratade, det var bara två gärster inne så dom var liksom halvt med i konversationen. Bakom baren stod en låda med saker vi skulle skicka iväg till en annan bar. På lådan hade någon skrivit : James likes kids! . Så jag läste det högt för henne. Vad händer? Joo hon skriker att jag inte kan säga så högt, det kan ju misstolkas som att James är pedofil. Vaddå, svarar jag. Är det inte det som är meningen?Gästerna bara skrattar. Då berättar jag om när någon skrev: "Shayne is a cunt" (cunt=fitta)under en flaska som vi fick skickad till oss. Efter att vi hade använt flaskan i några veckor så frågade en gäst Shayne själv, vem denna Shanyne som var? Gästerna skrattar igen men tjejen skriker: Du kan inte säga cunt högt, det kan uppfattas som stötande.
I båda fallen undrar jag.
1. Varken James eller Shayne är där, så vi pratar om personer som kanske inte ens finns? 
2. Vi säger det inte i ett samanhang då vi försöker kränka någon.
3. I båda fallen är det väl uppenbart att det ska misstolkas och att det är ett skämt?

Sen försökte jag relatera det till Sverige och komma på något ord som man abslout inte får säga högt. Kom inte på ett ända. Man får inte kränka personer för deras sexuella läggning, hudfärg eller åsikt. Så dom orden kanske man inte ska använtda när man skämtar. MEN åter igen, punkt 4 på listan.

4.Använde jag ord som skulle kunna uppfattas som stötande i samanhanget?
5. Får man inte skämta i the capital of Europe?


Va? VA?vA?

Kommentarer
Postat av: anju

sv: aa båda länkar varandra:) Man får oftast mer läsare när man gör så:)

2011-07-31 @ 15:30:37
URL: http://anjus.blogg.se/
Postat av: Emmy Asklöf

sv; tackar tackar! :)

Kram

2011-07-31 @ 16:31:11
URL: http://emmyasklof.blogg.se/
Postat av: Emmy Asklöf

Kul att du är med i Dagens Blogg hos mig! :D

http://emmyasklof.blogg.se/2011/july/dagens-blogg-3.html

Allt bra denna fina eftermiddag?

Kram

2011-07-31 @ 16:55:46
URL: http://emmyasklof.blogg.se/
Postat av: lil' babustyle - foto & vardag

sv: Tack! :)

Jag vet inte vart de är köpta, men tror det är typ Lindex eller Kappahl :)

2011-07-31 @ 19:53:11
URL: http://babustyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0